۲۵ دوربین در یک گوشی موبایل
محمود رودینی
welcome to my weblog

گذشته ها رو به یاد بیارید!…موبایل های ۱۱۰۰ ، ۳۳۱۰ ، Alcatel و… گوشی های موبایلی که دوربین نداشتن، پیش خودمون میگفتیم ” یعنی میشه موبایلها هم دوربین داشته باشن؟!! ” و حالا تقریبا همه ی گوشی های موبایل یک یا دو دوربین دارن و انصافا خیلی هم کارمون رو راه انداختن .
اما به نظر شما این یعنی دیگه راجع به دوربین موبایل نظر و آرزویی نداشته باشیم؟ به نظر شما این جایی که الان هستیم ( دوربین ۱۲ مگا پیکسلی برای موبایل ) آخر خط تکنولوژی دوربینهای موبایله؟ شما اگر بخواین این تکنولوژی رو ارتقا بدین چه کاری انجام میدین؟
Pelican Imaging یک ایده ی فوق العاده رو برای آینده ی دوربین گوشیمون داره که معتقده میتونه انقلابی در این زمینه باشه که من هم به شدت باهاشون موافقم !
فکر کنید دوربین تلفن همراهتون به جای یک دوربین ، ۲۵ تا میکرو دوربین داشته باشه (!!)

اما فایده ی این همه دوربین چیه؟ چطوری با هم کار میکنن؟!
قبل از اینکه راجع به آینده ی دوربین های موبایل صحبت کنم بهتره اول یکی از معروفترین اصطلاحات دوربینها رو که باعث به اشتباه افتادن اکثر مردم میشه رو توضیح بدم .
افسانه ی مگاپیکسل (!)
خیلیها فکر میکنن هر چی دوربینشون مگاپیکسل بیشتری داشته باشه ، عکس کیفیت بهتری داره، اما واقعیت قضیه این نیست و بدونید که مگاپیکسل چیزی نیست که یک کمپانی بخواد به خاطرش به خودش بباله! و تمام این صحبت های پیرامون مگاپیکسل بیشتر جنبه ی تبلیغی برای جذب مشتریهاست .

تا حالا حتما براتون اتفاق افتاده که عکسی بگیرید که تاریک یا تار و یا جای رنگها درست نباشه ، در هر صورت به هر شکلی عکس خوبی از آب در نیاد، اما اشکال کار کجاست؟
با اینکه ممکنه دوربین شما پیکسل زیادی داشته باشه اما قابلیت های کلی دوربین برای گرفتن عکس با نور مناسب و پردازش کردن تصاویر به طور موثر کافی نیست؛ اینو بدونید که در یک نقطه ی خاصی مگاپیکسل بیشتر تبدیل میشه به یک پارامتر منفی و باعث پایین اومدن کارآمدی دوربین میشه ، مگر اینکه یکسری قابلیت های مناسب با اون پیکسل در دوربین وجود داشته باشه.
بزارین بیشتر توضیح بدم ف کیفیت یک عکس دیجیتال بر اساس چندین پارامتر تعریف میشه :
  • تعداد پیکسل
  • سایز سنسور
  • کیفیت لنز
  • و اینکه پیکسل ها چطوری کنار هم سازماندهی شدن

در تلفن های همراه ، لنز دوربین ثابت قرار داده شده و سنسورهای فوکوس هم خیلی کوچیک هستن و اغلب اوقات Resolution سنسور های فوکوس بیشتر از توانایی لنز هست که همین سازنده ی دوربین های موبایل رو وادار میکنه لنزهای بزرگتری بسازن که خوب لنزهای بزرگ هم با اون ظاهر ضمخت و بدقیافشون مثل یک کابوس یرای موبایل میمونن .
تازه این همش نیست ؛ سازنده های دوربین موبایل بر میدارن پیکسل سنسور دوربین رو زیاد میکنن بدون اینکه سایز فیزیکیش رو افزایش بدن ، به همین خاطر سایز فیزیکی پیکسل ها و و فاصله ی بینشون کم میشه ، این یعنی نور کمتری به هر پیکسل میرسه و در ضمن نوری که توسط هر پیکسل به پیکسل مجاورش برخورد میکنه ، باعث پایین اومدن کیفیت عکس میشه.

میبینید چه عوامل زیادی توی کیفیت عکس دخیل هست؟ پس بدونید وقتی میخواین موبایل بخرید زیاد به مگاپیکسل گوشی نگاه نکنید و فقط کیفیت عکس اون رو با چشم خودتون ببینید.
اما راه حل این مشکلات چیه؟ بله! میتونیم از سنسورهای بزرگتر و لنزهای بزرگتر برای گرفتن بیشتر نور تو عکس استفاده کنیم ، اما واقعا همچین چیزی روی موبایل جواب میده؟اگر لنز بزرگتر میخواستیم که راهنمای خرید دوربین دیجیتال میخوندیم ، میرفتیم دوربین میخریدیم نه موبایل!

اما Pelican راهی برای حل این مشکلات با استفاده از یک نرم افزار هوشمند و مدل جدیدی از طراحی دوربین ارائه کرده ؛ راه حل Pelican از ۲۵ Micro-Camera تشکیل شده که هم شکل و فرم موبایل رو حفظ میکنه و هم کیفیت عکس رو به طور چشم گیری بالا میبره .

کار این دوربین به این صورته که مجموعه ی دوربینها اطلاعات بصری رو میگیرن و نرم افزار مخصوص دوربین ( که توسط خود Pelican ساخته شده ) اونها رو پردازش میکنه تا یک عکس با کیفیت فوقالعاده درست کنه .
عمق بخشی به عکس با قابلیت ۳D Depth ، و همچنین Gesture Control و اجازه ی تعامل بسیار بالا به کاربر قبل و بعد از گرفتن عکس، قابلیت های نرم افزار دوربین هستن .
البته راز پشت این تکنولوژی بی شباهت به تکنولوژی HDR کمپانی اپل نیست ، تکنولوژی ای که از نرم افزار برای بهبود کیفیت عکس استفاده میکنه .

Aman Jobbi یکی از مخترعین Pelican Imaging میگه :
“کاری که ما انجام میدیم تغییر روش گرفتن نور در دوربین هست که به مجموعه ی میکرو دوربینها اجازه میدیم نور بیشتری از محیط دریافت کنن و در نهایت به User امکان انجام تغییرات و Edit کردن عکسها با کمک پردازشهای زیاد نرم افزارمون رو میدیم “
سایت زنبور به تمام تولید کنندگان داخلی موبایل اعلام میکنه که این فناوری میتونه به سادگی با پرداخت مبلغ ناچیزی به کمپانی Pelican ، در نسل جدید تلفن های موبایل قرار بگیره.
Professor Marc Levoy یکی از محققین و اساتید دانشگاه Stanford وعضو هیئت فنی مشاوران این پروژه میگه :
تکنولوژی Pelican پتانسیل بر آشفته کردن تجارت سنتی بین حساسیت و وضوح دوربین با ضخامت را داراست . همچنین این فناوری قابلیت های جدیدی به دوربین مثل تصویر برداری Foveal و یا Frame rate های قابل برنامه ریزی رو به ارمغان خواهد آورد .
ما چند سال قبل این جنبه از Computational Photography ( عکاسی محاسباتی ) رو در لابراتور Stanford بررسی و اختراع کرده بودیم ولی مدل ساخته شده بزرگ و گران قیمت بود؛ در حالیکه مدل ساخته شده توسط Pelican ، کوچیک ، سریع و ارزان قیمت هست که اون رو به یک فناوری هیجان انگیز تبدیل میکنه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 7 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط mahmood

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 88
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 1117
بازدید ماه : 1116
بازدید کل : 220482
تعداد مطالب : 279
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1



www.Pichak.net Upload picture -->

كد ماوس

کد نمایش آب و هوا

آمار سایت

href=http://pichak.net/blogcod/weather>کد نمایش آب و هوا

javahermarket