اشاره :
در اين بخش به چند سؤال مهم و اساسي كه براي بسياري از استفاده.كنندگان كاربران و تلفن همراه و ..PDA پيش مي.آيد، جواب مي.دهيم. با اين اميد كه بتوانيم با ادامه اين مسير جوابگوي سؤالات شما باشيم.


§ دستگاه تلفن به.طور خودبه.خود و ناگهاني خاموش مي.شود؟

علت اين عيب در نتيجه نرسيدن برق به مدارهاي تلفن حاصل مي.شود و مشكل از يكي از اجزاي تلفن، باتري يا شارژر مي.باشد. قبل از اين.كه تلفن را به مركز گارانتي ببريد، موارد ذيل را بررسي كنيد.

1 - باتري تلفن را به.طور كامل و طبق دستور دفترچه راهنما شارژ نماييد. اكثر گوشي.ها، براي بار اول شارژ به زماني در حدود 8 تا 14.ساعت، نياز دارند تا عمر باتري و كاركرد آن تضمين شود و در دفعات بعد، بسته به مدل و مقدار خالي بودن باتري عمل شارژ 1 تا 4 ساعت، زمان مي.برد.

2 - باتري را خارج و دوباره سوار نماييد و دقت كنيد كه به درستي در محل خود قرار گرفته و اتصالات و جهت آن صحيح باشد.

3 - شارژر را بررسي نماييد و دقت كنيد كه مدل آن با دستگاه تلفن منطبق باشد. صحت شارژر را با شارژ گوشي توسط شارژر مشابه كه مي.توانيد در مراكز فروش و نگهداري تلفن همراه بيابيد، امتحان كنيد. در صورت شارژ تلفن به وسيله شارژر مشابه، مشكل از شارژر است. در صورت عدم رفع مشكل يا ناتواني در تست، گوشي را به مركز خدمات پس از فروش ببريد.

§ دستگاه تلفن همراه، روشن نمي.شود؟

در اولين قدم، گوشي را به شارژر متصل نماييد و آن را به برق وصل كنيد. چند دقيقه صبر كنيد و پس از چندي، دوباره گوشي را روشن كنيد. اين مشكل مي.تواند به علت تخليه كامل باتري دستگاه اتفاق بيفتد. در صورت عدم رفع مشكل، موارد گفته شده براي سؤال قبل را ملاحظه كنيد و باتري و شارژر را بررسي نماييد. به باتري تا شارژ كامل فرصت دهيد. زيرا بعضي اوقات علامت مقدار باتري نشان.دهنده شارژ باتري نيست. در صورت عدم رفع مشكل، گوشي را به مركز خدمات پس از فروش بفرستيد.

§ باتري گوشي به سرعت خالي مي.كند و هميشه اعلام مي.كند كه در حالت. low است؟

اين مشكل نيز با سه عضو اصلي دستگاه يعني باتري، شارژر و خود گوشي ارتباط دارد. در ابتدا بايد به مدت عمر گوشي توجه كرد. در صورتي كه مدتي طولاني از عمر دستگاه و باتري مي.گذرد (البته اين مدت مي.تواند از يك تا پنج سال متغيير باشد) وقت آن فرا رسيده است كه به فكر خريد يك باتري نو براي گوشي خود باشيد. البته ابتدا بايد از سلامت شارژر خود مطمئن شويد و در صورت اطمنيان از سلامت شارژر، به فكر خريد باتري، البته از نوع اصل، باشيد.

در صورتي كه گوشي را به تازگي خريده.ايد، بررسي كنيد كه از باتري اصل و شارژر مرتبط استفاده مي.كنيد يا خير. معمولاً شركت.هاي سازنده، براي اطمينان از اصل.بودن قطعه.اي مثل باتري، روش.هايي را در نظر گرفته.اند. به.طور مثال نوكيا هولوگرام خامي را بر روي باتري قرار داده و شماره.اي بر روي آن نصب كرده كه با مراجعه به سايت اين شركت و وارد كردن عدد، مي.توانيد از اصل بودن باتري مطمئن شويد.

§ صداي تماس.ها بسيار بد و مغشوش بوده يا قطع مي.شود؟

قطع تماس يا كيفيت پايين صدا، نتيجه قدرت پايين سيگنال يا وقفه.هايي است كه در پوشش شبكه وجود دارد. قدرت پايين سيگنال از دو جهت ايجاد مي.شود كه قسمت عمده آن مربوط به شركت سرويس.دهنده و پوشش آنتن.ها است و قسمت دوم نيز به گوشي مربوط مي.شود، كه عواملي مانند طرز گرفتن گوشي در دست نيز در آن دخيل مي.باشند.

گوشي.هاي تلفن همراه يا داراي آنتن خارجي هستند كه به صورت برآمدگي كوچكي در بالاي تلفن مشهود است، يا آنتن در داخل بدنه گوشي جاسازي شده است در هر دو حالت، بايد توجه داشت كه آنتن يا يك.ششم فوقاني گوشي توسط دست پوشيده نشود. معمولاً طرزِ صحيح گرفتن گوشي در دفترچه راهنما ذكر شده است. بر روي صفحه نمايش يك نمايشگر، مقدار قدرت سيگنال دريافتي را نشان مي.دهد.

براي افزايش قدرت سيگنال دريافتي، گوشي خود را مقداري جابه.جا كنيد و يا محل خود را تغيير داده و در صورتي كه داخل يك ساختمان هستيد، به سمت پنجره حركت كنيد. در صورتي كه در يك منطقه خاص به.طور مرتب اين مشكل را داريد، اين مسئله به پوشش شبكه مربوط است و اطلاعات تكميلي را بايد از سرويس.دهنده خود بخواهيد.

§ تلفن زنگ نمي.زند؟

مطمئن شويد كه تلفن روشن است و قدرت سيگنال آن كافي مي.باشد. در بعضي مدل.ها، در صورتي كه .Headset به گوشي متصل باشد، صداي زنگ از بلندگو پخش نشده و فقط از طريق .Headset شنيده مي.شود. ..Headset را جدا كرده و دستگاه تلفن را مجدداً تست كنيد تا ببينيد مشكل حل شده است يا نه؟

در صورتي كه دستگاه در حالت.هاي .Silent،Flight ،Online و يا Meeting تنظيم شده باشد، زنگ نمي.زند. دستگاه را در حال General يا Normal قرار داده و مجدداً بررسي نماييد.

بررسي كنيد كه زنگ دستگاه، فعال و تنظيم باشد. همچنين حجم صداي آن نيز خيلي كم نباشد. چگونگي تنظيم حجم صدا در دفترچه راهنماي گوشي موجود است. اگر سيستم جابه.جايي تماس دستگاه فعال باشد، تماس.هاي شما به.طور مستقيم به صندوق صوتي يا به شماره.اي ديگر وصل مي.شود. براي قطع اين سرويس، به دفترچه راهنماي گوشي و سرويس.دهنده خود مراجعه كنيد. البته آسيب گوشي و قطع بلندگو نيز مي.تواند باعث زنگ نزدن تلفن شما بشود.

§ چگونه مي.توان نرم.افزار دستگاه تلفن خود را بروزرساني نمود؟

نرم.افزار اصلي دستگاه تلفن يا .Firmware يك نرم.افزار نوشته شده و آماده توسط شركت سازنده گوشي است كه در درون دستگاه نصب شده است. گاهي شركت.هاي سازنده به خاطر مشكلات و يا هماهنگي با تجهيزات اضافي، مانند ارتباط ..Bluetooth اين نرم.افزار را بروزرساني كرده و بر روي سايت قرارمي.دهند. در صورتي كه اشكالات گوشي مربوط به اين نرم.افزار باشد، مراكز خدمات پس از فروش نسبت به اين تغيير وتصحيح اقدام مي.كنند و البته بايد توجه داشت كه اين كار خارج از توانايي افراد عادي است و نياز به تخصص دارد تا باعث خرابي و عدم كاركرد گوشي نشود.