کمپانی گوگل با عرضه نسخه سوم کیت توسعه بومی اندروید (android native development kit یا ndk) راه را برای توسعه بازی های سه بعدی پرسرعت بر روی سیستم عامل اندروید هموار نمود. این کیت توسعه که می توان آنرا از سایت ویژه توسعه دهندگان اندروید دریافت کرد امکان دسترسی مستقیم به ویژگی های کتابخانه opengl es 2.0 را برای برنامه هایی که برای نسخه 2 به بعد اندروید نوشته می شوند فراهم می آورد.
برنامه های اندروید بطور متداول با استفاده از زبان جاوا توسعه می یابند. جاوا از طریق استفاده از ماشین مجازی امکان نوشتن یک نسخه واحد از برنامه و اجرای آن بر روی سخت افزارهای گوناگون را میسر می سازد و این ویژگی توسعه و انتقال برنامه را برای برنامه نویسان تسهیل می کند. در عین حال گوگل امکان دورزدن لایه جاوا و ارتباط مستقیم با سخت افزار را نیز از طریق واسط های ndk برای برنامه ها فراهم آورده است.
حال با عرضه نسخه سوم کیت توسعه بومی اندروید (android ndk r3) پشتیبانی از واسط گرافیکی استاندارد 2.0 opengl es بر روی بستر اندروید تدارک دیده شده (opengl es یا opengl for embedded systems زیرمجموعه ای از کتابخانه opengl است که مخصوص وسایلی مانند گوشی های موبایل، pda ها و کنسول های بازی طراحی شده است). پشتیبانی از opengl می تواند به برنامه نویسانی که پیش از این برنامه ها و بازی هایی را بر اساس این استاندارد نوشته اند کمک کند تا به راحتی برنامه های خود را به سیستم عامل اندروید منتقل کرده و یا به توسعه برنامه هایی با کارآیی بالا برای این سیستم عامل بپردازند.
استاندارد opengl علاوه بر آن که در بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد در برنامه های کاربردی نیز بکار گرفته می شود. به عنوان مثال کمپانی موزیلا که با بهره گیری از ndk در حال انتقال نسخه موبایل مرورگر فایرفاکس به بستر اندروید است از پشتیبانی این بستر از استاندارد opengl استقبال نموده.
ولادیمیر ووکیسویک یکی از برنامه نویسان پروژه فایرفاکس اندروید می گوید: «پشتیبانی رسمی از opengl es 2.0 بسیار جالب است. ما در نظر داریم به زودی مسیر رندرینگ برنامه بر روی اندروید را تغییر دهیم تا رندرینگ از طریق مسیر opengl انجام پذیرد و پشتیبانی کامل از es 2.0 امکان شتاب بیشتر را برای ما فراهم می آورد. این بسیار خوب است که es 2.0 یک بخش مرکزی بستر اندروید 2.0 بوده و ما می توانیم با اطمینان از حضور همیشگی آن به آن تکیه کنیم.»
لازم به ذکر است گوشی iphone 3gs اپل نیز از opengl es 2.0 پشتیبانی کرده و تاکنون بازی های دوبعدی و سه بعدی با کارآیی گرافیکی بسیار بالا برای این گوشی عرضه شده است.